Vanwege Covid-19 was de Vitafoods van dit jaar omgetoverd tot de Vitafoods Virtual Expo, met een groot en divers aanbod aan webinars. Zoals aangekondigd in de nieuwsbrief van augustus heeft DuSart Pharma zoveel als mogelijk webinars gevolgd en een samenvatting hiervan vindt u nu hier op onze website.
Ondanks dat we er dit jaar niet fysiek waren en de beurs geheel digitaal plaatsvond, waren de webinars inspirerend en kon er een goede kijk gegeven worden van wat er vandaag de dag, tijdens de coronacrisis, afspeelt in onze markt. De drie thema’s die centraal stonden waren: immuniteit, consumentenonderzoek en gezond ouder worden.
Immuniteit
Immuniteit was een groot onderwerp tijdens de Vitafoods Virtual Expo, waarbij het natuurlijk veel ging over het nieuwe Covid-19-virus. Het virus heeft de hele wereld nog in zijn greep en vanzelfsprekend heeft dat ook invloed in onze markt. Er werd geconstateerd dat het virus de wereld weer bewuster heeft gemaakt van het belang van een gezondere en bewuste levensstijl. Veel leveranciers spelen hierop in door te kijken welke ingrediënten een rol kunnen spelen in het bevorderen van die gezonde levensstijl. Van vitamines en mineralen tot mooie extracten; alles kwam voorbij in de verschillende webinars. Om de gezondheid te kunnen bevorderen werd ook de aanpak tegen stress genoemd. Stress kan een grote rol spelen als gevolg van de Covid-19-crisis en kan van negatieve invloed zijn op de weerstand.
Consumentenonderzoek
Uit veel webinars bleek dat er het afgelopen jaar veel consumentenonderzoek is gedaan. Hieruit blijkt dat COVID-19, naast alle ellende, toch ook een gezonde tendens teweeg heeft gebracht. Uit de verschillende consumentenonderzoeken kwamen de volgende resultaten naar voren:
• De vraag voor gezonde en duurzame producten neemt toe. Dus ook producten zonder toevoegingen zoals conservering, synthetische toevoegingen en suiker.
• Er is een toenemende vraag naar nieuwe producten die zich focussen op gewrichten, verhogen van energie & concentratie en op immuniteit.
• De vraag naar duidelijkere etikettering neemt toe: claims moeten helder zijn en er moet transparantie zijn over wat producten bevatten. Claims als plantaardig, vegan, gluten- lactose- en suikervrij worden belangrijk.
• Ook zijn de toedieningsvormen en smaak een terugkerend thema. Hierbij wordt ook onderscheid gemaakt tussen verschillende leeftijdsgroepen:
o Ouderen kiezen vaak voor tabletten en capsules, waarbij capsules de grootste voorkeur hebben.
o Jongeren kiezen vaker voor gemakkelijke complete toedieningsvormen zoals snacks, shakes en drankjes met een goede smaak.
• Een ander verschil in de verschillende leeftijdscategorieën is hoe zij worden beïnvloed. De jonge generatie laat zich veelal beïnvloeden door de influencers via social media, terwijl de oudere generatie zich vaker laat leiden door medisch specialisten.
Gezond ouder worden
Een ander groot thema tijdens de Vitafoods Virtual Expo was het groeiend aantal ouderen in de wereld. Door de toename van ouderen is er een grote behoefte aan producten voor ouderen die bijdragen aan het gezond ouder worden. Daarom wordt er nu in de markt meer ingespeeld op producten die zich richten op de hersenfunctie, mobiliteit, hart- en vaataandoeningen en zicht. Ook de toegenomen stress door COVID-19 vanwege werk en/of sociaal isolement is een belangrijk thema dat genoemd is.
In veel webinars kwam de groei van deze groep naar voren en als gevolg daarvan de toenemende vraag naar producten. Op zowel fysiek als mentaal gebied neemt de aanvraag naar producten voor de groep ouderen sterk toe. Bij fysiek gaat het om het uiterlijk, gezondheid van de huid, stofwisseling en de gewrichten. Bij mentaal gaat het om producten die helpen de mentale gezondheid te bevorderen, eveneens de hersenfunctie en humeur, en tegen slapeloosheid.
Een geslaagde Vitafoods!
Andere tijden vragen om nieuwe mogelijkheden. De Vitafoods Virtual Expo is erin geslaagd een grote beurs om te toveren in een digitaal platform waar in een aantal dagen internationaal veel kennis is uitgewisseld over alles wat er op dit moment speelt in de markt.
Een leuke ervaring rijker maar we hopen natuurlijk dat we elkaar de volgende keer gewoon weer fysiek kunnen ontmoeten tijdens de beurs. We kijken er nu al naar uit!